Knuffelfarms = dierenmishandeling. Bezoek geen knuffelfarms!

Gucci slaat plank finaal mis met hun tijgercampagne - Help jij mee?

Stampersgat, 1 februari 2022

Het leek marketing technisch wellicht een leuk idee. Op 1 februari wordt volgens Chinees gebruik het nieuwe jaar ingeluid en zoals altijd wordt er een dier aan het jaar gekoppeld. In 2022 is dat de tijger. Gucci bedacht daarop ‘Gucci tiger‘; een lijn geïnspireerd door dit dier. In hun grote advertentie campagne worden vervolgens tijgers in leuke huiselijke setting neergezet. En dat is niet zo’n goed idee…De tijger is een ernstig bedreigd diersoort, naar schatting leven er wereldwijd nog maar zo’n 4000. Er zijn tal van bedreigingen voor dit dier waarbij illegale handel er een van is.

Nog steeds zijn er mensen die het leuk vinden een tijger als huisdier te hebben. De dieren worden uit het wild geroofd of specifiek voor dit doel gefokt. De handel in dit soort dieren is vaak illegaal en gaat veelal gepaard met dierenleed. Dit soort advertentie campagnes helpt daarbij niet immers, nu wordt alleen maar geïllustreerd hoe “leuk” het is om een tijger als huisdier te hebben. Zeker aangezien Gucci een enorm bereik heeft…..

In een eerder wetenschappelijk uitgevoerd onderzoek in opdracht van SPOTS werd al duidelijk dat hoe vaker mensen dit soort foto’s zien, hoe eerder men geneigd is dit te zien als ‘normaal’. Het kan dus leiden tot een nog grotere vraag naar tijgers, of andere wilde dieren, als huisdier. In het verlengde ervan wordt de boodschap afgegeven dat wilde katachtigen zoals tijgers niet gevaarlijk zijn. Daarmee kan een impuls worden gegeven aan excursies met wilde katachtigen; iets waar natuur,- en dierenorganisaties zoals SPOTS zich juist tegen verzetten.

Dier,- en natuurorganisaties komen in actie

Op initiatief van stichting AAP hebben 50 nationale,- en internationale dieren,- en natuurorganisaties een brief opgesteld die is verstuurd naar Gucci. Daarnaast roepen we Gucci ook op social media op om deze campagne aan te passen.  Ons werk is al lastig genoeg om (illegale) handel in wilde dieren te bestrijden, we kunnen het er niet bij hebben dat modehuizen zoals Gucci het dan anderzijds verheerlijken.

Help jij mee?

Hoe meer klachten Gucci krijgt over deze campagne, hoe meer kans we maken dat ze er iets mee gaan doen. Anders blijft het bij geluid vanuit enkel natuur,- en dierenorganisaties. Jouw hulp is dus van belang! Als je op social media actief bent, deel dan onze posts en tag Gucci daarin. Of plaats onderstaande post op je eigen social media kanaal;

Tigers are not posh pets or fashion accessories. They are complex wild animals, whose survival is threatened by their commercial exploitation. Gucci stop ‘celebrating’ tigers by harming them. We expect better.

Namens alle wilde dieren, dank!

Foto: in de nieuwe Gucci campagne worden tijgers gebruikt als ‘leuke’ huisdieren. In onze ogen een hele foute boodschap.